Julafton

Den här julen blev den andra julen, som jag spenderat hemifrån. Förra året befann jag mig på en restaurang i ett regnigt Saint Paul de Vence. Den här julen bådade lite bättre. Nu fick jag välja mitt sällskap själv och för första gången nånsin fick jag bestämma helt hur december-traditionen skulle se ut.

Som smygstart på dagen så tog jag med mig en tradition hemifrån, som inte finns i Norge. Kalle Anka och hans vänner. Live från TV-soffan i Ystad! Dagens teknik är fantastisk. Kopplade upp mig till ett videosamtal i Skype och fick sitta med hela släkten och titta på årets julvärd och Tomtens Julverkstad.




Fortsättningsvis så bestämde jag mig för att bryta min månadslånga nudeldiet. Sen i mitten på november (med ett undantag från Reason's Harvest), så har det varit nudlar och korv--every day, twice a day. Vill inte backtalka min kost för mycket, för den är bra på så många nivåer. Särskilt ekonomiskt sett. Men det var riktigt fint med lite omväxling--vilket dagen till ära innebar julepølse och potatismos. Och vin, som jag fått i julegave från Gol Optikk. Och som grädde på potatismoset--en amerikansk julfilm, som Granny tipsat om. "A Christmas Story" heter den och handlar om lille Ralphie, som försöker övertala mamma, lärare och tomte om att han borde få en Red Ryder BB gun i julklapp. Bästa julfilmen jag sett so far.


Och sist men inte minst--julklappsutdelning. Från oss själva, till oss själva. Jag var dåligt förberedd och hade inte funderat ut någonting att unna mig själv. Men efter en tids intensivt lurande, så blev min julklapp två timmars meknings-lektioner i veckan av Staffan. Inte riktigt i klass med Staffans flygsimulator, men fortfarande någonting som jag kommer tycka är riktigt intressant och som jag lär ha nytta av den här vintern.

Dagens ord blir i Kalle-tema:

Piff och Puff = Snipp och Snapp

...och för att de här Disney-figurerna också har så roliga namn på norska:

Knatte, Fnatte och Tjatte = Ole, Dole og Doffen
Oppfinnar-Jocke = Goggen Skrueløs

Kommentarer
Postat av: Far

Tycker att ni borde kunna komponera två ekonomiska rätter. Borde var trevligt med lite omväxling!

2011-01-02 @ 22:55:57
Postat av: mor

Jag bara älskar när du bloggar, och bild från Ystad och allt! :)

2011-01-02 @ 23:06:43
Postat av: mor

Jag bara älskar när du bloggar, och bild från Ystad och allt! :)

2011-01-02 @ 23:07:08
Postat av: Staffan Piledahl

Wonderful Christmas!

2011-01-02 @ 23:20:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0